مواد لازم برای کوفته قلقلی:

خرده نان تازه: ۲ پیمانه

شیر کامل: ۳/۴ پیمانه یا کمی بیشتر

گوشت گاو یا گوساله: ۱/۲ کیلو گرم

گوشت گوسفند یا بره: ۱/۲ کیلوگرمت

خم مرغ: ۲ عدد

پیاز زرد رنده شده: ۱/۲ پیمانه، خیلی ریز باشد

سیر رنده شده: ۲ حبه

 ۲ قاشق چایخوری ریحان تازه

۲ قاشق غذاخوری خرد شده جعفری تازه

۲ قاشق غذاخوری خرد شده اورگانو (مرزنجوش)

نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

روغن زیتون: ۳/۴ پیمانه برای سرخ کردن کوفته

طرز تهیه:

برای درست کردن خرده نان ها ، نان را به صورت تکه تکه درآورید (نان ۲ یا ۳ روز پیش خریداری شده).آنهارا در غذاساز بریزید و با تیغه غذاساز خیلی ریز خرد کنید.بعضی از دستورالعمل‌ها خرده نان تست شده را پیشنهاد می‌دهند اما ما از تازه و نرم آن استفاده می‌کنیم. اگر بخواهید آنها را برای یک دستورالعمل دیگر تست کنید، داخل یک سینی فر بزرگ خرده نان‌ها را پخش کنید و در دمای ۱۵۰ درجه سلسیوس قرار دهید تا خشک شوند. تست شدن آنها معمولا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. بگذارید خنک شود سپس استفاده کنید.باقیمانده خرده نان‌های تازه یا تست شده را در ظرفی دردار در یخچال یا فریزر به مدت نهایتا ۳ ماه نگهداری کنید.
درست کردن کوفته قلقلیداخل کاسه خرده نان و شیر را با هم مخلوط کنید در صورت نیاز ۱ قاشق غذاخوری دیگر شیر اضافه کنید تا نان به طور کامل مرطوب شود. در حالی که سایر مواد را خرد می‌کنید بگذارید کمی خمیر نان استراحت کند (یا حداقل ۵ دقیقه).گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، سیر، ریحان، جعفری، مرزنجوش، پارمزان و نمک و فلفل را روی نان بریزید.


مواد کوفته قلقلی مخلوط را به آرامی با کمک انگشتان تست داخل هم مخلوط کنید تا موقعی که مواد به طور یکدست با هم مخلوط شوند.مخلوط را با دست‌های چرب به شکل قلقلی‌های یک اندازه با قطر ۳ سانت یا حدود ۳۸ گرم شکل دهید.
روش پخت کوفته‌هامن معمولا از روش سرخ کردن برای پختن کوفته‌ها استفاده می‌کنم؛ این کار زمان کمتری می‌گیرد و چربی اضافی هم از طریق روغن وارد آن نمی‌شود. اما هر دو روش سرخ کردن و پختن در فر جالب هستند و هر کدام را که ترجیح می‌دهید، انجام دهید.


فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سلسیوس قبل از آماده کردن کوفته، گرم کنید. کف یک سینی فر تیره رنگ را با اسپری آشپزی چرب کنید یا با روغن زیتون برس بزنید.کوفته‌های درست شده را توی سینی فر قرار دهید. حدود ۲۰ کوفته در هر سینی با ابعاد ۴۵ در ۲۸ سانت بگذارید. بین کوفته‌ها فاصله بگذارید.سینی‌های کوفته‌‌ها را داخل طبقه پایین و بالای فر به مدت ۱۰ دقیقه بپزید. سینی را از داخل فر درآورید و در صورت قهوه‌ای شدن روی کوفته‌ها آن را کاملا برگردانید تا کف آن هم برشته شود. از یک کفگیر نازک فلزی برای برداشتن کوفته‌ها استفاده کنید. سینی‌ها را جابجا کنید و بگذارید تا کوفته‌ها به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه بپزند یا بیشتر.آنها را داخل سس مارینارا بریزید و سرو کنید. اگر بخواهید می‌توانید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه آنها را داخل سس مارینارا بپزید تا کوفته‌ها پخته‌تر و نرم شوند.


روش سرخ کردن کوفته گوشت۳/۴ پیمانه روغن زیتون را داخل یک ماهیتابه ۳۰ سانتی نچسب بریزید و روی حرارت متوسط گرم کنید.کوفته‌ها را در سه نوبت (برای اینکه فضای کافی برای سرخ کردن باشد) بریزید و تا موقعی که کف آن قهوه‌ای شود، سرخ کنید حدود ۴ تا ۶ دقیقه خوب است. سپس کوفته را برگردانید تا سمت دیگر آن هم سرخ شود. کوفته‌ها را روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن آن گرفته شود.کوفته‌ها را داخل سس مارینارای گرم شده و داخل قابلمه‌ای بزرگ بریزید، روی آن را پوشانده و با حرارت پایین بپزید، گاهی اوقات کوفته‌ها را بهم بزنید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای پختن کافی ست.

همچنین بخوانید:

نکات مهم

سینی فر آلومینیومی هم برای پختن کوفته در فر خوب است اما کوفته‌ها تیره رنگ نخواهند شد.پیاز و سیر را خیلی ریز کنید چون در غیر اینصورت خوب در کوفته پخته و نرم نخواهند شد.

برای درست کردن کوفته اصلا به مخلوط کردن گوشت قرمز با گوشت پرندگان مثل مرغ و یا بوقلمون فکر نکنید. زمان پختن گوشت قرمز با گوشت پرندگان متفاوت است.

همچنین با افزودن گوشت بوقلمون چسبناک‌تر خواهد شد.کوفته‌های قلقلی وقتی دوباره گرم شوند، خوشمزه‌تر خواهند بود. می‌توانید تا نهایتا ۳ روز آنها را در یخچال و در قابلمه درب دار به مدت ۳ روز نگه دارید سپس روی حرارت ملایم دوباره گرم کنید. گاهی هم به آرامی بهم بزنید. برای گرم کردن دوباره آن می‌توان از مایکروفر روی قدرت ۵۰% هم استفاده کرد.

می‌توانید کوفته‌های پخته را (ترجیحا همراه با سس) داخل ظرفی دردار به مدت نهایتا ۲ ماه در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده مجدد ابتدا شب قبل ظرف را داخل یخچال بگذارید تا یخ آن آب شود سپس طبق دستور گفته شده گرم کنید.

این را هم می‌توان به عنوان خورش همراه سیب زمینی و یا برنج استفاده کرد و هم پاستای پخته را در آن ریخت و به عنوان پاستا با کوفته قلقلی سرو کرد. برای همراهی با این پاستا می‌توان سبزیجات برشته، نان سیر و سالاد سزار را هم سرو کرد.

 

منبع: kitchen1011