درست کردن شیرینی خانگی یک طعم و مزه دیگری دارد برای درست کردن شیرینی همواره باید نکات اندازه گیری و درجه حرارت و آماده کرده خمیر را بدانید ما در این مطلب برای شما عزیزان آماده کرده ایم

پختن کیک و یا شیرینیجات یکی از لذت بخش ترین آشزی ها است که طرفداران زیادی نیز دارد هر غذا و یا شیرینی یکسری نکات مهم آشپزی دارد که باید بدانید چگونه آن را در مرحله آماده سازی به کار گیرید در این مطلب از پرشین وی هر آنچه که درباره فوت و فن های شیرینی پزی و آماده سازی خمیر باید بدانید را برای شما عزیزان آماده کرده ایم

فوت وفن های شیرینی پزی!

فوت و فن های شیرینی پزی

برای شروع کار شیرینی پزی، اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید آماده کردن وسایل و لوازم مورد نیاز کارتان است. تمام مواد را اندازه گیری کنید و در دسترس بگذارید تا در وسط کار دنبال چیزی نگردید.اگر این نکته ها را مو به مو رعایت کنید می توانید مدعی شوید یک قناد حرفه ای هستید.فوت و فن های شیرینی پزی برای شروع کار شیرینی پزی، اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید آماده کردن وسایل و لوازم مورد نیازفوت و فن های شیرینی پزی کارتان است. تمام مواد را اندازه گیری کنید و در دسترس بگذارید تا در وسط کار دنبال چیزی نگردید.

– بهتر است تمام مواد آماده شده مدتی در دمای محیط بمانند یعنی از نیم ساعت تا یک ساعت قبل همه مواد را از یخچال یا کابینت بیرون آورید تا هم دما شوند، بخصوص کره یا مارگارین و تخم مرغ.

– درجه حرارت فرها معمولا مختلف هستند فوت و فن های شیرینی پزی. بعضی فرها شماره ای هستند و بعضی دیگر براساس درجه سانتیگراد یا فارنهایت تنظیم می شوند. اگر فر شما از یک تا چهار یا پنج درجه بندی شده، عدد یک یعنی حرارا کم و بالاترین عدد یعنی چهار یا پنج حرارت بیشتر است.

– اگر برای پخت شیرینی به فر نیاز دارید بهتر است فوت و فن های شیرینی پزی حداقل ۱۵ دقیقه قبل از قرار دادن سینی محتوی شیرینی ها در فر، آن را با درجه حرارت مناسب گرم کنید.

 

– دستور شیرینی را اول خوب بخوانید و مطمئن شوید که در میانه کار چیزی یا وسیله ای کم ندارید.

– برای تبدیل درجه سانتیگراد به فارنهایت به این ترتیب عمل کنید. عدد درجه سانتیگراد را در نه پنجم (۵/۹) ضرب کرده و با ۳۲ جمع کنید.

– بهتر است برای پخت شیرینی خانگی از مواد اولیه با کیفیت و تازه استفاده کنید.

– مراقب باشیدمغزهای مصرفی، مانده نباشند و بوی نا ندهند. تخم مرغ حتی الامکان تازه باشد. آردها هم مانده نباشند.

– مقیاس هایی که برای شیرینی پزی استفاده می شوند معمولا استاندارد هستند، به اینصورت که قاشق هایی که برای اندازه گیری مواد خشک موجودند از بزرگ به کوچک عبارتند از:

سوپ خوری (یا غذاخوری) – مرباخوری – چای خوری (قاشقی کوچکتر از مرباخوری) و یک دوم چای خوری

و پیمانه های بزرگتر به ترتیب عبارتند از: یک پیمانه (معادل ۲۵۰ میلی لیتر)یک دوم پیمانه (۱۲۵ میلی لیتر)یک سوم پیمانه (۸۰ میلی لیتر)یک چهارم پیمانه (۶۰ میلی لیتر)نکته ای که باید دقت شود این است که مواد مختلف با حجم های متفاوت در پیمانه ها، وزن های مختلفی هم دارند:یک پیمانه آرد = ۱۰۰ گرمیک پیمانه شکر = ۱۵۰ گرمیک پیمانه پودر قند = ۱۰۰ گرمیک پیمانه روغن = ۱۵۰ گرمبرای اندازه گیری قاشق ها هم بهتر است همه قاشق ها را سر پر در نظر بگیرید.یک ق س آرد = ۱۰ گرمیک ق س شکر = ۱۲ گرمیک ق س پودر قند = ۱۰ گرم

نکات اندازه گیری مواد شیرینی

– برای پر کردن پیمانه ها بهتر است آنها را با قاشق پر کنید تا همه فضای داخل پیمانه پر شود و جایی بین مواد خالی نماند و وقتی آرد یا شکر را اندازه گرفتید بهتر است روی آن را با کارد خوب صاف کنید.کره و شکر قهوه ای را در پیمانه کمی فشار دهید تا جای خالی در پیمانه نباشد.

– اگر از روغن جامد برای شیرینی استفاده می کنید بهتر است آن را در دمای محیط حداقل یک ساعت قرار دهید تا نرم شود.

– اگر در شیرینی تان از کره یا روغن جامد استفاده می کنید دیگر احتیاجی به چرب کردن سینی فر نیست.

– بهتر است آرد، شکر، پودر نارگیل و دیگر مواد خشک را الک کنید.

– اگر شیرینی تان سفت شد، بدانید که یا مقدار شکر یا آردتان زیاد بوده یا اینکه به مدت طولانی در فر مانده است. اگر دمای فر بالا باشد هم باعث سفت شدن شیرینی تان و زیاد خشک شدن آن می شود.

 

– اگر قبل از قرار دادن در فر خمیر سفت شد، به آن شیر یا روغن مایع اضافه کنید تا خمیر نرم شود.

– در موقع درست کردن شیرینی ها آنها را با فاصله بچینید تا در حین پخت به همدیگر نچسبند و شکل و فرم آنها به هم نخورد.

– بهترین نوع شکر مصرفی، شکر معمولی است اما دقت کنید از نوع ریز آن استفاده کنید. برای ریز کردن دانه های شکر از آسیاب هم می توان استفاده کرد، مدت ۳ تا ۵ ثانیه کافی است.

– شکر قهوه ای، شکری با عطر خاص است که معمولا در شیرینی های کم کالری استفاده می شود. شکر قهوه ای در دو رنگ روشن و تیره در بازار موجود است که متناسب با نوع شیرینی می توانید از آنها استفاده کنید.

– شیرینی هایتان را در ظرف های دربسته، در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر دیدید شیرینی هایتان کمی خشک شده اند، می توانیددر ظرف آنها یک فنجان آب بگذارید و ظرف را به مدت چند دقیقه در مایکروفر قرار دهید تا شیرینی هایتان تازه شود.

نکته های پخت شیرینی عالی

– نکته دیگری که خوب است برای پخت شیرینی های عید در نظر بگیرید، ظرافت و دقت در کار است. هر چه شیرینی های خانگی ریزتر و یک اندازه و زیبا باشند، پذیرایی شما جذاب تر خواهد بود.

– اگر روی شیرینی پخته، ولی داخل آن کمی خمیر مانده، به علت زیاد بودن حرارت فرتان است.

– جهت نگهداری باقلواها، خمیرهای مازریپانی و قطاب بهتر است آنها را درون فریزر در ظرف دربسته گذاشته و ۲۴ ساعت زودتر از فریزر خارج کرده و مصرف کنید.

– برای نگهداری شیرینی های پخته شده، آنها را در ظروف فلزی یا شیشه ای نگهداری کنید. بخصوص اگر می خواهید شیرینی ها را فریز کنید از ظرف پلاستیکی استفاده نکنید.

– اگر می خواهید در شیرینی تان از چاشنی یا ادویه هایی مثل وانیل یا دارچین استفاده کنید، بهترین راه مخلوط کردن آنها با روغن است.

– اولین مرحله شیرینی پزی معمولا مخلوط کردن تخم مرغ با شکر و روغن است. البته اگر غیر از این باشد، در طرز تهیه ذکر می شود.

– برای اینکه شیرینی ها خرد نشود قبل از خنک شدن کامل آنها به شیرینی ها دست نزنید.

– زمان پخت در شیرینی اهمیت زیادی دارد، پس همیشه یک ساعت دیواری در آشپزخانه داشته باشید.

– برای پر کردن قیف های مخصوص شیرینی یا خامه بهترین راه این است که قیف را داخل یک لیوان دهان گشاد بگذارید و لبه های قیف را برگردانید، حالا به راحتی می توانید قیف را پر کنید.

– در پخت شیرینی های خانگی بهتر است از مغزهای مرغوب استفاده کنید. اگر می خواهید از پودر پسته استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما این است که خودتان پسته ها را پوست کنده و خرد کنید تا از تازگی و بهداشتی بودن آنها اطمینان داشته باشید.

 

* اگر در شیرینی یا کیک می خواهید از بادام پرک استفاده کنید به روش پیشنهادی ما عمل کنید. بادامهای خشک را به مدت سی ثانیه در آب جوش قرار دهید و بعد از این مدت آنها را آبکش کرده و شروع کنید به پوست کندن آنها. به این مرحله، سفید کردن بادام گفته می شود. حالا این بادام های سفید شده را می توانید به راحتی برش های نازک زده و به شکل پرک درآورید.

* معمولا در موارد لازم همه شیرینی ها تخم مرغ وجود دارد منظور از تخم مرغ، نوع درشت آن به وزن تقریبی ۵۰ تا ۶۰ گرم است. پس اگر تخم مرغ هایتان ریز است تعداد آنها را بیشتر در نظر بگیرید.

* برای جدا کردن سفیده تخم مرغ از زرده بهترین موقع زمانی است که تخم مرغ را تازه از یخچال بیرون آورده اید. در این صورت زرده از سفیده به راحتی جدا می شود. بعد برای استفاده کردن در مواد لازم بگذارید حدود نیم تا یک ساعت در دمای محیط بماند.

بیشتر بدانید نکات مهم در شیرینی پزی

هر کسی که حداقل یک بار شیرینی تهیه کرده باشد به خوبی به اهمیت پختن آن پی برده و متوجه شده است که اگر خمیر شیرینی به بهترین نحو ممکن تهیه شود ولی خوب نپزد، زحمت بیهوده ای کشیده شده ، بنابراین لازم است که در مورد پخت شیرینی و نحوه کارکردن با فرهای خانگی نکات زیر را بدانید:

معمولاً کیک و شیرینی هایی که دارای حجم زیادتری هستند با حرارت متوسط و مدت زمان زیاد، پخته می شوند.

کیک و شیرینی هایی که ریز و کوچک هستند(به جز شیرینی هایی که سفیده یا زرده زیاد در آنها به کار رفته) حرارت زیاد و وقت کمتری برای پخت نیاز دارند.

اگر حرارت فر برای پخت شیرینی زیاد باشد باعث می شود که روی آن پخته و وسط خمیر خام بماند، زمانی که این حالت پیش آمد بهتر است یک تکه کاغذ فویل را چند لایه کرده روی شیرینی بیاندازید به نحوی که به شیرینی آسیب نرساند و دوباره آن را درفرقرار دهید، در این حالت وسط خمیر نیز پخته خواهد پخت.

درجه حرارت فردرفرهای مختلف بر اساس سانتی گراد و فارنهایت

درجه حرارت فردرفرهای مختلف بر اساس سانتی گراد و فارنهایت است که با در دست داشتن جدول زیر می توان هر کیک یا شیرینی را در هر فری به راحتی پخت.

درجه سانتی گراد درجه فارنهایت ۱۲۰ ۲۵۰ ۱۵۰ ۳۰۰ ۱۶۰ ۳۲۵ ۱۸۰ ۳۵۰ ۱۹۰ ۳۷۵ ۲۰۰ ۴۰۰ ۲۳۰ ۴۵۰ توجه:

با وجود داشتن این جدول، حتماً به دستورالعمل فر نیز توجه کنید.

فرهایی که حداکثر حرارت آنها ۵۰۰ یا ۵۵۰ باشد بر اساس فارنهایت تنظیم شده اند.

فرهایی که حداکثر حرارت آنها ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه است بر اساس سانتی گراد تنظمی شده اند.

تبدیل درجه های سانتی گراد به فارنهایت یا فوت و فن های شیرینی پزی برعکس دارای فرمول است ولی می توان به صورت تقریبی درجه فارنهایت را نصف کرد و درجه سانتی گراد را به دست آورد مثلاً اگر حرارت روی ۴۰۰ درجه فارنهایت باشد باید فرهای سانتی گرادی را روی درجه ۲۰۰ تنظیم کرد.

برای طبخ انواع شیرینی یا غذا باید فوت و فن های شیرینی پزی فر را حداقل ۳۰-۱۵ دقیقه قبل از پخت گرم کرد.

در  مزه20 همراه ما باشید

نکات مهم در مورد پیمانه های شیرینی پزی

نکات مهم در مورد پیمانه های شیرینی پزی که از آنها دراین بخش استفاده می شود: در تهیه شیرینی و کیک هائی که ارایه می شود فوت و فن های شیرینی پزی از نوع پیمانه ها استفاده شده است: پیمانه یک، یک دوم، یک سوم و یک چهارم است فوت و فن های شیرینی پزی که مقدار پیمانه ۱ یا کامل از مواد مختلف به قرار زیر می باشد:

مواد وزن به گرم ۱ پیمانه آرد ۱۰۰ گرم ۱ پیمانه پودر قند ۱۲۵ گرم ۱ پیمانه شکر ۱۵۰ گرم ۱ پیمانه روغن(جامد یا مایع) ۱۵۰ گرم پیمانه هارا همیشه با قاشق پرکنید و هیچ گاه خود پیمانه را در آرد و روغن فرو نکنید.

منبع : dehkadecook.wordpress